איך להתחיל עבודה חדשה ברגל ימין

shutterstock_373089328
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

התקבלתם למקום עבודה חדש? ברכות!

אחרי תקופה לא פשוטה של שליחת קורות חיים, ראיונות עבודה ומבחני מיון, שהתווספו לעשרות טיפים ועצות שקיבלת ויישמת כדי לשפר את סיכוייך למצוא את העבודה המתאימה לך ביותר – הנה זה קרה! מאמציך נשאו פרי ובשעה טובה, אתה מתחיל לעבוד במקום חדש.

רגע לפני שצוללים פנימה, ריכזנו עבורכם מספר דברים שיסייעו לכם לצאת לדרך ברגל ימין!

כל עובד זוכר את הימים הראשונים שלו במקום העבודה החדש. לצד תחושות ההתרגשות והציפייה מצטרפות גם תחושות של חשש וחוסר ידיעה, בעיקר לגבי כיצד תיראה העבודה בפועל ואיך נשתלב בארגון החדש. הכלל שצריך לזכור הוא כזה: להתנהגות בתקופת העבודה הראשונה יש השפעה גדולה על האופן בו יתפסו אותנו, מאחר ורושם ראשוני – קשה מאד לתקן.

המוטיבציה שנלווית להתחלות חדשות, גורמת לנו לנסות להיות במיטבנו ולפעול בהתלהבות כדי להשיג אהדה מהסביבה הלא מוכרת. אך לפעמים, דווקא בגלל הכוונות הטובות, אפשר לפספס ולהתנהג באופן שפוגע בנו במקום לקדם אותנו.

מה אסור לעשות?

לנסות ולשנות את הקיים בכל ארגון יש נהלי עבודה ומשימות שהשתרשו עם הזמן. וכן, חלק מהם יראו לכם לא יעילים, לפעמים אפילו עקומים, אבל זכרו שהם התקבעו מסיבות מסוימות. ולפני שמנסים לשנות אפילו פסיק מהעבודה הקיימת, צריך ללמוד קודם כל איך היא התבצעה עד שהגעתם. הגיוני שנרצה לשפר דברים ולקדם את המקום קדימה, אך לכל דבר יש זמן ועת. בשלבים מוקדמים של ההשתלבות מומלץ להקדיש את הזמן כדי להסתכל, להכיר, להפנים וללמוד את שיטות העבודה. רק אחרי שאתם מספיק זמן בתוך המערכת, כדאי להציע רעיונות משלכם.

לאחר ולזלזל כביכול ברור מאליו, ואולי הדבר שהכי קל לבצע. פשוט… להגיע בזמן ולצאת בזמן. אבל עדיין רבים נופלים בכך. ככל שאדם נמצא יותר זמן בארגון – כך הגמישות כלפי שעות העבודה שלו הולכת וגדלה. אבל כשעובד הוא חדש – הגעה מאוחרת ויציאה מוקדמת במיוחד, יכולים לגרום לתהיות. ההמלצה היא לעשות כל מה שביכולתכם כדי להתארגן ולהגיע בזמן.

להידבק לסמארטפון אם את רוב היום תבלו בשיחות טלפון או בצ’יטוטי WhatsAPP ארוכים- סביר להניח שיתפסו אתכם באופן לא רציני ולא מקצועי.

זה מאד מפריע ללמוד את העבודה ולבצע אותה, וזו בדיוק המטרה שלשמה הביאו אתכם.

לחפף את החפיפה- זה אולי לא נראה ככה אבל חפיפה היא בעצם מתנה. קודם כל, לא כל עובד חדש זוכה לחפיפה, ובחלק גדול מהמקרים העובד הקודם עזב את התפקיד לפני שאנחנו “נזרקנו” אליו. דבר נוסף, בתקופה שמוגדרת כחפיפה יש סבלנות יותר גדולה אלינו כעובדים, ואנחנו יכולים לעשות טעויות שיתקבלו בהבנה ולשאול שאלות שבשלבים מאוחרים יותר כבר נתבייש להציף. זו הסיבה, שכדאי לנצל את החפיפה כמו שצריך, להקשיב למה שאומרים לכם ובעיקר להפנים

מה כן כדאי ומותר?

להיכנס לארגון בצניעות גם אם אתם אנשים סופר דומיננטיים – בתקופה הראשונית מומלץ להנמיך פרופיל. זה הזמן ללמוד דברים שאחרי זה כבר תהיו עיוורים אליהם, כגון דרכי ביצוע של משימות, פוליטיקה פנימית בחברה, יחסי הכוחות בין העובדים, הדנ”א ששולט במסדרונות ועוד.

להציג את עצמך בפני העובדים במרבית מקומות העבודה המסודרים נוהגים לקחת את העובד החדש לסיבוב בין עובדי החברה או הצוות ולהציגו בפניהם. להצגה זו תפקיד חשוב מבחינתך. ראשית, גם אם לא תזכור את שמות כל בעלי התפקידים (אבל בהחלט מומלץ שתנסה לזכור קצת), לפחות יש לך מושג כללי לגבי התפקידים בחברה ומי ממוקם איפה. שנית, כשמציגים את שמך הקפד שיציינו גם את התפקיד שלך, ואם לא – הוסף זאת אתה, הדבר יתרום לביסוס מעמדך בחברה. נסה לפתח שיחה קצרה עם אותם עובדים שמציגים בפניך, כגון – מהם תחומי האחריות שלו? האם יהיו בינינו ממשקי עבודה משותפים? וכדומה. זו דרך נוספת “לשבור את הקרח” וכמובן שיש לכך גם ערך מקצועי. אגב, אם המנהל הישיר שלך או הקולגה שלך שמקבל אותך ביומך הראשון לא עושה זאת מיוזמתו, אל תתבייש לבקש שיציגו אותך בפני העובדים.

להביע נכונות להשקעה ולעמידה באתגרים – שדר לסביבה שהעבודה החדשה היא סוג של אתגר אישי עבורך, שאתה מאוד רוצה להצליח ושאתה מוכן להשקיע רבות לשם כך. הייה חיובי באשר לכל שלב בחפיפה – זכור שתמיד, בכל עבודה, יש חלקים מעניינים יותר, שאוהבים יותר לבצע, ויש חלקים שפחות. לכן אל תפגין מורת רוח או תרעומת על היבטים שונים של התפקיד, גם אם זהו החלק הפחות נחמד בעבודה. בנוסף, גם אם אתה מגיע עם ניסיון קודם עשיר, גלה פתיחות לשיטות עבודה חדשות שלא הכרת, לתוכנות חדשות או לדרכי פעולה המקובלות בארגון זה ולא היו במקומות העבודה הקודמים שלך. זוהי הזדמנות מצוינת עבורך להעשיר את ניסיונך, להכיר אנשים חדשים ולעמוד במשימות וביעדים, השתדל אפילו ליהנות מכך.

“להציק” ולשאול שאלות עובדים חדשים לא יודעים הכל וגם את הדברים שהם כבר כן למדו – הם עדיין נוטים לבצע בחוסר ביטחון. זה טבעי לגמרי. ולכן, כדאי לנצל את התקופה כדי לשאול שאלות ולקבל כל הדרכה והנחיה אפשרית. עצה: כדי לא להעיק על העובדים הקיימים (שמנסים גם הם להתרכז בעבודתם) רכזו את כל השאלות יחד ושבו עליהן באופן מסודר עם המנהל או החופף שלכם.

להגיע בלבוש הולם ההתרגשות ביום הראשון בעיצומה ואתה כמובן רוצה להרשים את כולם ככל יכולתך. כידוע, הרושם הראשוני חשוב ביותר, ולפיכך גם יש חשיבות לבגדים שתבחר ללבוש באותו יום. לכן ביום הראשון לעבודה מומלץ להתלבש בסגנון דומה לזה שמומלץ בראיון עבודה – לבוש מכובד וסולידי, בצבעים “שקטים” , ובמראה כללי מסודר ונקי. עד שתלמד מהו קוד הלבוש המקובל כדאי ללבוש בגדים פורמאליים, מחויטים אך לא מחויטים מדי, בהתאם לתפקידך.

להיות סבלני ולא להתייאש מהר חשוב לזכור, גם אם אחרי יום-יומיים במקום העבודה, המקום או העבודה לא נראים מתאימים לך, התרשמת שלא תוכל להשתלב או שהתפקיד אינו מעניין אותך – אל תתייאש. תן לדברים הזדמנות מאחר והם עשויים להשתנות. לעיתים האדם שמלמד אותך אינו האדם איתו תעבוד בפועל, לעיתים יש דברים שבחפיפה נראים קשים או לא מעניינים אך בפועל התעסקותך עימם בעבודתך היומיומית תהיה זניחה ותתבצע רק אחת לתקופה, ייתכן שמקום העבודה עצמו לא יהיה במקום שבו מתבצעת החפיפה וכיוצ”ב. חבל לפספס מקום עבודה טוב רק כי מיהרת להגיע למסקנות ופעלת בפזיזות. נהג בשיקול דעת ובסבלנות, נסה לעבוד חודש-חודשיים ואז תשוב לבחון את הדברים. בכל מקרה, במידה ואין כל סיכוי מבחינתך ואתה מעוניין לעזוב לאחר תקופה קצרה (של מס’ ימים או מס’ שבועות) – אל תעלם. גם אם אתה מרגיש לא נעים, הודע על כך למנהל הישיר שלך בצורה כנה ומכובדת, הסבר את עמדתך וסיים ברוח טובה. היעלמות ללא כל הודעה, גם אם זה לאחר יומיים-שלושה בלבד בתפקיד, משאירה רושם שלילי מאוד עליך כעובד ועלולה לסגור בפניך דלתות תעסוקה רבות אחרות.

להתלהב ! דמיינו לכם עובד שרק החל לעבוד וכבר מתלונן על כל מה שאפשר. מעצבן לא? מעבר לאווירה הלא נעימה זה עלול ליצור אנטגוניזם אצל העובדים הקיימים, שבעצם רגילים לאותם התנאים בדיוק ואף חיים אותם יותר זמן ממנו. גם המנהלים מצפים שעובד חדש יפגין מוטיבציה והתלהבות, שכן מי שמתחיל לעבוד בלי שני אלו – לא בטוח שיפתח אותן בהמשך. לכן, אל תהססו להפגין תשוקה אמיתית לעבודה. זה גם ייראה טוב וגם יניע אתכם לבצע את תפקידו מתוך רצון אמיתי – ועל הצד הטוב ביותר.


לסיכום,

הימים הראשונים בעבודה אמנם לא קלים במיוחד, אך שמירה על פתיחות, חיוביות ונכונות ללמוד, תוביל אתכם להצלחה. גם אם הכל נראה מסובך בהתחלה, אתה ודאי יודע ש”כל ההתחלות קשות”, ושתוך מס’ ימים או שבועות כבר תשתלב היטב ותרגיש כמו דג במים.

בהצלחה!

פספסתי יותר מ-9,000 זריקות בקריירה שלי. הפסדתי כמעט 300 משחקים. 26 פעמים סמכו עלי לקחת את הזריקה המכרעת ופספסתי. נכשלתי שוב ושוב ושוב בחיים שלי. וזוהי הסיבה שהצלחתי.
מייקל ג'ורדן

מאמרים קשורים
הגיל השלישי

הגיל השלישי

חיפוש עבודה לאחר גיל הפרישה – לא תמיד מלאכה קלה אחרי לא מעט שנות עבודה, בהן השתתפתם במרוץ הקריירה, הגיע…
חיילים משוחררים / מסיימי שירות לאומי

חיילים משוחררים / מסיימי שירות לאומי

יוצאים לאזרחות בידיים בטוחות! לכאורה, השחרור מצה”ל, אשר מוגדר ע”י צעירות וצעירים רבים כיום המאושר בחייהם, אמור להיות מאורע משמח,…
משרות לסטודנטים

משרות לסטודנטים

הראש עסוק/טרוד בלימודים? מתקשים למצוא עבודה תוך כדי תקופת מבחנים? אנחנו כאן בשבילכם ! סטודנטים רבים לא מעריכים נכונה את…
משרת הורה

משרת הורה

הורים? בעלי משפחה? חוששים מהאיזון בין הבית למקום העבודה? אין סיבה לדאגה ! כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתעכבים בעבודה,…

צריכים ייעוץ? צרו קשר עם יועץ השמה

חייגו לטל. 03-8078100 או השאירו פניה, ונציג משרדינו יחזור אליכם בהקדם האפשרי.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן